DSpace About DSpace Software
[New user? Click here to register.]
 

eSNUIR >
Наукові видання Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Серія "Філологічні науки. Літературознавство" >
2016 >
Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2016, № 1 (326) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/11378

Название: Художній простір Людмили Вознюк
Другие названия: Lyudmila Voznyuk’s Art Space
Авторы: Пахолок, Зінаїда Олександрівна
Pakholok, Zinaida
Ключевые слова: українська література для дітей
зарубіжна література для дітей
діти з особливими освітніми потребами
толерантність
літературно-педагогічний жанр
лист
п’єса
оповідання
казка
триптих
Ukrainian literature for children
foreign literature for children
children with special educational needs
tolerance
literary and pedagogical genre
letter
play
story
fairytale
triptych
Issue Date: 2016
Издатель: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Библиографическое описание: Пахолок З. Художній простір Людмили Вознюк // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія "Філологічні науки. Літературознавство". – 2016. – № 1 (326). – С. 170-178.
Краткий осмотр (реферат): У статті схарактеризовано літературну діяльність волинського вчителя-дефектолога Людмили Вознюк, присвячену дітям з особливими освітніми потребами. Проаналізовано книжки для дошкільників: визначено жанр і зміст, виховне значення, описано їх художнє оформлення. Установлено, що з метою формування толерантного ставлення до людей з обмеженими можливостями вперше в українській літературі для дітей з’явився триптих про інвалідність. The article presents the literary activity of Volyn teacher-defectologist Lyudmila Vozniuk, which is devoted to the children with special educational needs. The series of books «Feel with the heart» are analyzed. The first book – «Let’s learn to see together» – presents the story of the blind and visually impaired children; the second one – «Hear me with the heart» – is about the deaf children and children with hearing problems; the third one – «Let’s go to the fairytale» – tells the reader about the nightingale with one wing. The genre of this fairytale was chosen for prepare preschoolers for the perception of children on wheelchairs. L. M. Vozniuk’s triptych, which is written through much suffering and dictated by the time, full of inexhaustible vitality and optimism, is a unique publication, which has no analogues in Ukraine. It forms the foundations of a tolerant attitude towards children with visual, hearing, musculoskeletal system defects and it motivates to a caring attitude to the children with disabilities as well as to overthinking of your own life values.
URI: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/11378
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2016, № 1 (326)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
35.pdf293,52 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback