DSpace About DSpace Software
[New user? Click here to register.]
 

eSNUIR >
Наукові видання Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Соціологічні студії >
2018 >
Соціологічні студії, 2018, № 1 (12) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/16217

Название: Компетентнісний підхід у викладанні студентам-соціологам методології та організації наукових досліджень у галузі
Другие названия: Competency Approach in Teaching of the Methodology and Organization of Scientifics Researches for the Future Specialists in Sociology
Авторы: Ліщук-Торчинська, Тетяна
Lishchuk-Torchynska, Tetiana
Ключевые слова: наука
наукова діяльність
етос науки
критична настанова
профіль вченого
science
scientific activity
social position of the scientist
critical installation
profile of the scientist
Issue Date: 2018
Издатель: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Библиографическое описание: Ліщук-Торчинська, Т. (2018). Компетентнісний підхід у викладанні студентам-соціологам методології та організації наукових досліджень у галузі. Соціологічністудії, 1(12), рр. 32–36.DOI: https://doi.org/10.29038/2306-3971-2018-01-32-36
Краткий осмотр (реферат): Викладання курсу розглянуто в загальному контексті підвищення якості знань у вищій школі та формування загальних і фахових компетентностей магістрів у сфері наукового пошуку. У статті визначено необхідні для освоєння магістрами базові джерела: праці М. Вебера та Р. Мертона із соціології науки, П. Бурдьє – із соціології освіти й науки, текст Райта Ч. Міллса – про соціологічну уяву, праця У. Еко – із семіотики тесту тощо – заради формування поняття про науку як систему знання, соціальний інститут, професійну діяльність. Підкреслено, що наукова діяльність неможлива поза визначеністю соціальної позиції вченого, сутність чого полягає в здатності бути критичним, утілювати в практику наукової роботи іманентну, за визначенням статусу науковця, опозиційність вченого. Розглянуто конкретні завдання з розвитку критичної перспективи й окремі способи злучення магістрів-соціологів до практики наукової творчості. Обґрунтовано необхідність ознайомлення магістрів-соціологів із сучасними вимогами наукового співтовариства до вченого за допомогою окреслення моделі авторського профілю науковця та процедури створення унікального ідентифікатора вченого, з можливостями використання у науковій роботі ресурсів міжнародних баз наукометричних даних. Підкреслено, що наукова робота передбачає значно більше обов’язків, аніж продукування дослідником нового істинного знання а, отже, вимагає від науковця оволодіння все новими компетентностями. The article substantiates that the organization of the training on the course is aimed at forming the components of undergraduates-sociologists in the field of research work. From the standpoint of a competent approach, the results of master’s training include mastery of modern professional knowledge, the formation of skills and abilities for effective independent performance of work on the production of new, as well as the formation of moral qualities and the person’s culture. The theoretical sources in the formation of the concept of science and scientific activity in the undergraduate sociologists in the paper are the works of M. Weber and R. Merton on sociology of science, P. Burdier on the sociology of education and science, the text on the sociological imagination of Wright C. Mills, the work from the semiotics of the test W. Eco. As empirical sources it is recommended to use life stories of scientists, written in the genre of intellectual biography, or interview materials with scientists, etc. The importance of understanding of the social position of the scientist in the spirit of the concept of «organized skepticism» proposed by R. Merton is emphasized. The possibilities of mastering during the course of study by undergraduate sociologists of different methods of critical analysis of scientific sociological texts, and distributed by the means of language stereotypes, and myths representatives of the studied social groups are described. The role of organized skepticism of scientists in the assessment of the current power is emphasized and accentuated on the quality of criticism itself. It is postulated that an important aspect of multiplication of general and professional competence will be acquaintance of masters-sociologists with the system of modern requirements of the scientific professional community to the scientist. Students are familiar with the characteristics of the profile of the scientist and the procedure for its creation. It is concluded that the study of the course by sociologists-magistrates will eventually mean the systematization of knowledge about the peculiarities of scientific activity, promote the development of individual qualities of the researcher and the development of individual skills for independent research.
URI: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/16217
Appears in Collections:Соціологічні студії, 2018, № 1 (12)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
221.pdf163,93 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback