DSpace About DSpace Software
[New user? Click here to register.]
 

eSNUIR >
Наукові видання Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Соціологічні студії >
2018 >
Соціологічні студії, 2018, № 2 (13) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/16864

Название: Застосування якісних методів соціологічного дослідження до аналізу підліткового дозвілля: можливості та обмеження
Другие названия: The Application of the Qualitative Methods of Sociological Research to the Analysis of Adolescent Leisure: Opportunities and Limitations
Авторы: Дикань, Любов
Dykan, Liubov
Дикань, Любовь
Ключевые слова: підлітки
якісні методи соціологічного дослідження
фокусоване групове інтерв’ю
індивідуальне неформалізоване інтерв’ю
проективні методики
малюнкові методики
adolescents
qualitative methods of sociological research
focused group interview
individual nonformal interview
projective techniques
drawing techniques
Issue Date: 2018
Издатель: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Библиографическое описание: Дикань Л. Застосування якісних методів соціологічного дослідження до аналізу підліткового дозвілля: можливості та обмеження / Л. Дикань // Соціологічні студії. – Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2018. - № 2 (13). - С. 59-65.
Краткий осмотр (реферат): У статті наведено основні процедури проведення фокусованих групових та індивідуальних неформалізованих інтерв’ю з підлітками. Описано етапи підготовки й реалізації кожного з цих методів, розглянуто етичні обмеження дослідження такої соціально-демографічної групи, як підлітки. Проаналізовано фактори, що підвищують/знижують ефективність результатів якісного дослідження, здійсненого серед підлітків: час, місце проведення, вік опитуваних, тривалість інтерв’ю, мова інтерв’юера, слідування етичним нормам опитування підлітків тощо. Розкрито можливості використання малюнкових і проективних якісних методик у межах проведення фокусованих групових та індивідуальних неформалізованих інтерв’ю з підлітковою молоддю. Сформульовано рекомендації щодо підвищення ефективності застосування якісних методів у соціологічному дослідженні підлітків. The specific sofusing of the qualitative sociological methodsto study teenage you thleisure are considered. The main procedures of focus group and individual non-formal interview with teenagers are presented. The stages of preparation and realization of each of these methods are described, ethical nuances of research of teenagers’ life activity are considered. The factors which influence the results of qualitative research are analyzed: time, place, number of respondents in a group, etc. To achieve the goal – to determine the possibilities and limitations of focus group and individual interviewing in the study of adolescents as a special socio-demographic group – the results of author’s research carried out by the semi-structured interview method were analyzed, in which 20 adolescents of grades 7–11 took part, who live in the villages of the Kharkiv region; the results of 4 focused group interviews conducted with pupils of grades 8–11 of the communal institution «Specialized boarding school «Obdarovanist’» of ІІ–ІІІ degrees», who come from the villages of the Kharkiv region. A number of restrictions on the use of qualitative methods in relation to adolescents related to the need to reduce the duration of interviews (in comparison with adult studies), to simplify the moderator / interviewer’s language, to observe the range of topics allowed for discussion with adolescents is considered. The possibilities of drawing and projective qualitative techniques in the framework of focused group andindividual non-formal interview with teenage youth are revealed. Recommendations for improving the effectiveness of qualitative sociological research of adolescents are proposed, in particular: implementation of special interview conditions, such as previous informal interviews with respondents, constant support for informal interviews during interviews, age of the interviewer should be close to the age of respondents; detailed presentation of the assistant moderator and his/her role in the study; the use of the slang, memes, smiles and other attributes inherent in the communication of modern adolescents.
URI: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/16864
ISBN: 316.346.32-053.6:316.334.55]: 303.442
ISSN: 2306-3971
Appears in Collections:Соціологічні студії, 2018, № 2 (13)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
socst_2018_2_10.pdf403,42 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback