DSpace About DSpace Software
[New user? Click here to register.]
 

eSNUIR >
Наукові видання Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
East European Journal of Psycholinguistics >
East European Journal of Psycholinguistics, 2014, Volume 1, Number 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/4418

Название: Автобіографічний наратив як діагностичний інструментарій під час дослідженні травматичної пам’яті
Другие названия: Autobiographical Narrative as a Tool of Studying Traumatic Memory
Авторы: Василюк, Ольга
Vasyliuk, Olha
Ключевые слова: автобіографічний наратив
психолінгвістичний аналіз
травматична пам’ять
посттравматичний стресовий розлад
autobiographical narrative
psycholinguistic analysis
traumatic memories
posttraumatic stress disorder
Issue Date: 2014
Издатель: Lesya Ukrainka Eastern European National University
Библиографическое описание: Василюк О. Автобіографічний наратив як діагностичний інструментарій під час дослідженні травматичної пам’яті / О. Василюк // East European Journal of Psycholinguistics / Lesya Ukrainka Eastern European National University. – Lutsk, 2014. – Issue 1. – P. 201-208.
Краткий осмотр (реферат): У статті відображено результати теоретичного й емпіричного вивчення можливостей використання автобіографічного наративу в цілях діагностики травматичної пам’яті особистості. Проаналізовано погляди зарубіжних і вітчизняних психологів на природу породження наративу, його застосування як потужного психотерапевтичного інструменту. Описано особливості репрезентації пережитого досвіду і вибірковості свідомості стосовно його збереження. Здійснено емпіричне дослідження за допомогою методу автонаративу на тему: «Травматична подія у моєму житті» і Міссісіпської шкали для оцінки посттравматичних стресових реакцій. На основі отриманих даних психолінгвістичного аналізу автонаративу створено трирівневу шкалу нормативів, що характерна саме для текстів травматичного змісту. Описано характеристики психолінгвістичних показників, які можуть слугувати діагностичними орієнтирами під час дослідження травматичного досвіду особистості. Згідно з особливостями написання діагностованими автонаративу, здійснено їхній поділ на чотири типи: амбівалентний, нейтральний, негативний, позитивний. Було оцінено рівень посттравматичного стресового розладу досліджуваних і на основі цих даних проаналізовано взаємозв’язок між типом автонаративу й рівнем посттравматичного стресового розладу. Запропоновано й обґрунтовано доцільність використання автобіографічного наративу як діагностичного інструментарію дослідження травматичної пам’яті особистості. The paper presents the results of the theoretical and empirical study of the possibilities of using autobiographical narrative for diagnosing the traumatic memory of the individual. The views of foreign and local psychologists on the nature of the generation of narrative, it’s using as a powerful psychotherapeutic tool. The features of representation experience and selectivity of consciousness regarding to its preservation have been described. The empirical study was based on the method of autobiographical narrative with the topic: “Traumatic event in my life” and Mississippi scale for assessing post-traumatic stress reactions. Based on the data analysis of psycholinguistic autobiographical narrative was created three-level scale ratio, that typical only for texts with traumatic content. We described the characteristics of psycholinguistic indicators, which can serve as guidelines in the diagnostic study of the traumatic experience of the individual. According to the features of writing autobiographical narrative by diagnosed, done its division into four types: ambivalent, neutral, negative and positive. Estimated level of posttraumatic stress disorder of patients and based on these data, done the analysis of the relationship between the type of autobiographical narrative and the level of posttraumatic stress disorder. Offered and proved the feasibility of using autobiographical narrative as a diagnostic tool in the study of traumatic memory of the individual.
URI: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/4418
Appears in Collections:East European Journal of Psycholinguistics, 2014, Volume 1, Number 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vasyluk.pdf2,4 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback