DSpace About DSpace Software
[New user? Click here to register.]
 

eSNUIR >
Наукові видання Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки >
Серія "Філологічні науки. Літературознавство" >
2014 >
Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2014, № 9 (286) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/5742

Название: «Зачарована Десна» як компендіум автобіографічних мотивів прози Олександра Довженка
Другие названия: “Zacharovana Desna” as Compendim of Autobiographical Motives of Alexander Dovhenko’s Prose
Авторы: Констанкевич, Ірина
Konstankevych, Iryna
Ключевые слова: автобіографічний текст
"автобіографія про дитинство"
автопсихоаналітична функція
часопростір
двоплановість
autobiographical text
“autobiography about childhood”
autopsychoanalytical function
timespace
duality
Issue Date: 2014
Издатель: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Библиографическое описание: Науковий вісник Східноєвропейського національного університету. Сер. «Філологічні науки. Літературознавство», 2014, № 9 (286).
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто кіноповість «Зачарована Десна» в контексті автобіографічного дискурсу, проаналізо-вано жанрові й стильові особливості художньої автобіографії. Зосереджено увагу на автопсихоаналічній функції, двоплановості часової організації тексту./ In the article kinopovist “Zacharovana Desna” is viewed in the context of autobiographical discourse, genre and stylistic pecularities of artistic autobiography are analyzed. Attention is focused on the autopsychoanalytical function and duality of the temporal organization of the text. Autobiography was often provided as an unrecognized step child, literary criticism was unwillingly interested in because of its boundary status between guidance on reference, “truth of life” and regardless of the existing genre structure, speech figures and tropes. Thus in Socialist Realism, this genre was doubly marginalized. Some concepts in Socialist Realism were under threat, namely Modernist curriculum “introverted” subjectivity, focusing on individual, private experience, deep reflexivity. Most advanced creative method of Soviet literature aspired to didactic uniqueness incompatible with the search for meaning in the complexity of contemporary reality, and thus confession does not fit into the rigid regulatory scheme. The capacity for self-reflection (“self-analysis” in terms of ideological criticism supervisory) became rather negative character trait. So Soviet decades were extremely poor in autobiographical and memoir genre.
Описание: Констанкевич І. «Зачарована Десна» як компендіум автобіографічних мотивів прози Олександра Довженка / Ірина Констанкевич // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету. Сер. «Філологічні науки. Літературознавство». – 2014. – № 9 (286). – С. 73-77.
URI: http://esnuir.eenu.edu.ua/handle/123456789/5742
Appears in Collections:Серія "Філологічні науки. Літературознавство", 2014, № 9 (286)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17.pdf273,46 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback